Systémové vozíky uvolňují kapacitu skladu

Sklad je „plný“, ale hala ještě pořád má prostor. Problém často není v nedostatku metrů čtverečních, ale v tom, že klasické retraky potřebují široké uličky. Každý zbytečný centimetr mezi regály jsou zbytečně ztracené paletové pozice.

Systémové vozíky.png

Systémové vozíky (VNA – Very Narrow Aisle) jsou navržené pro práci v extrémně úzkých uličkách a ve velkých výškách. Díky tomu je možné regály postavit blíž k sobě a zároveň ukládat zboží výš. Výsledek: víc skladových míst ve stejné hale, bez přístavby, bez dalšího pronájmu.

To je důležité hlavně tam, kde je prostor drahý – například mrazírny nebo sklady s řízenou teplotou. Menší objem vzduchu k chlazení = nižší provozní náklady. Současně jde o udržitelnější přístup: firma lépe využije halu, kterou už má, místo stavby nové.


Jak to funguje v praxi

Na rozdíl od retraku se systémový vozík nemusí v uličce otáčet. Pohybuje se přesně vedený mezi regály a manipuluje s nákladem přímo ve výšce. Díky tomu je možné uličky výrazně zúžit. Kolik místa se získá, záleží na typu palety, výšce uložení a zda se manipuluje s celými paletami, nebo se i vychystává zboží po kusech.

Existují dvě hlavní varianty:

  • obsluha nahoře (man-up) – řidič se zvedá spolu s vidlicemi nahoru, má přímý výhled na paletu a může přesně zakládat i vychystávat zboží přímo z horních pater regálu.

  • obsluha dole (man-down) – řidič zůstává v kabině dole, nahoru jde jen nosné zařízení. Vhodné tam, kde se pracuje hlavně s celými paletami.

Obě varianty mají společné to, že umí bezpečně manipulovat ve výškách, kam se běžný retrak buď nedostane, nebo tam už nemá potřebnou zbytkovou nosnost.


Co je potřeba splnit

Systémové řešení není jen o koupi samotného stroje. Jsou tu tři podmínky:

  1. Podlaha
    Podlaha musí být rovná a dostatečně nosná. V úzké uličce a velké výšce se i malá nerovnost násobí, stožár se může rozkmitat a hrozí poškození regálu nebo zboží. Kontrola (případně úprava) podlahy je proto součást projektu.

  2. Navádění v uličce
    Vozík je obvykle veden indukčním vedením v podlaze. Tím se drží přesně uprostřed uličky a nehrozí narážení do regálů. Oproti mechanickým kolejnicím to nepřekáží při úklidu a je menší riziko poškození.

  3. Tok materiálu
    Do velmi úzkých uliček běžně nevjíždí jiná technika. To znamená, že před regály vzniká „předávací zóna“, kde palety přistaví jiný vozík a po vyskladnění je zase odveze. Systémový vozík pak obsluhuje jen regálovou část.


Cena a návratnost

Systémový vozík je dražší než běžný retrak. Pokud ale počítáme správně, neporovnává se „cena stroje proti ceně stroje“, ale „cena jednoho paletového místa dnes vs. po zahuštění skladu“.

Do úvahy vstupuje:

  • kolik palet navíc se do haly vejde,

  • jak vysoko je možné bezpečně ukládat,

  • kolik stojí další metr čtvereční chlazeného nebo temperovaného skladu,

  • jestli se dá odsunout investice do nové haly.

Ve skladech s vysokým obratem nebo drahým prostorem (chlazené provozy, e-commerce logistika, farmacie, automotive) vychází VNA řešení dlouhodobě levněji než rozšiřovat areál.


Kdy dává smysl přejít na systémové vozíky

  • Sklad jede na hranici kapacity.

  • Každý metr prostoru je drahý.

  • Je potřeba ukládat bezpečně do velkých výšek.

  • Je potřeba přehledné a opakovatelné zakládání bez poškození zboží.

  • Firma je připravená řešit také servis, ne jen nákup techniky.

Pokud tahle kombinace platí, systémové vozíky nejsou „speciální retraky“. Jsou to nástroj, jak získat desítky procent skladových míst navíc ve stejné hale – bez stěhování, bez přístavby a bez dalšího nájmu.